خورشید

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

ایده‌ای مقدماتی برای اصلاح تعطیلات نوروزی در ایران

از شنبه شروع بشه 


تعطیلات در ایران زیاد است؟ آیا این حجم از تعطیلات سبب کاهش فعالیت در ایران می‌شود؟ این صحبت‌ها و امثالهم بحث رایج میان ما در ایام نزدیک به تعطیلات است. موضوعی که از قدیم در دستور کار دولتی‌ها بوده است و در همان شماره‌ای روزنامه اطلاعات که در رابطه با حجاب اجباری در سال ۵۷ تیتری وجود دارد، کاهش تعطیلات نوروزی نیز تیتر شده است که البته با شکست مواجه شد. آنچه در این سال‌ها مشاهده شده است، بدون تغییر ماندن این حجم از بوده است.

یکی از نقدهایی که به وضعیت تعطیلات در شکل فعلی وارد می‌شود، زیاد و طولانی بودن آن در شکل فعلی است.تعطیلاتی که به صورت رسمی از ۲۹ فروردین آغاز می‌شود و تا ۴ فروردین (و برای مدارس و دانشگاه‌ها تا ۱۳ فروردین) ادامه دارد. در بازه‌ی ۵ تا ۱۳ فروردین نیز که ادارات، بانک‌ها و ... باز هستند، به خاطر مرخصی‌هایی که عموما دو سه روزه و به واسطه‌ی نزدیک بودن تاریخ شروع کارها تا تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات ۱۲ و‌۱۳ فروردین وجود دارد، سازمان‌ها نیمه تعطیل هستند.

از آنجا که این اتفاق بسیار طبیعی است که ۱۳ فروردین در روز سه‌شنبه باشد، تعطیلی کامل هفته خیلی طبیعی است و آغاز کار و دانشگاه به ۱۷ فروردین می‌رسد. این داستان به تعطیلی قبل از آغاز سال نیز قابل تسری است که تعطیلات دو هفته‌ای را به سه هفته‌ی کامل می‌رساند.

نکته‌ی محوری ایده‌ی پیشنهادی برای اصلاح تعطیلات، به کارگیری و استفاده از تعطیلی آخر هفته است که تعطیلات عید با آن شروع و تمام می‌شود. طرح پیشنهاد من این است که آغاز تعطیلات با شنبه شروع می‌شود و تا یک هفته ادامه می‌یابد. برای مدارس نیز هفته بعد تعطیل خواهد بود و تعطیلی روز ۱۲ و ۱۳ فروردین به تعطیلی چهارشنبه و پنجشنبه که سیزدهمین روز از آغاز تعطیلی‌های سال نو است، انتقال می‌یابد.

جدول زیر می‌تواند طرح اولیه‌ی این بحث باشد.

از مفروضات این جدول آن است که اسفندماه، 29 روزه بوده و سال تحویل در روز یک فروردین است.

آخرنوشت: این متن با توجه به نیمه‌تعطیل بودن امروز نوشته شده است، شاید بعدا برای خودم هم خیلی ایده‌ی شگرفی نباشد.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۷ ، ۱۶:۲۶
محمد